preloder

26 lipca – godz. 21:00

wieża kościoła św. Katarzyny

Muzyka z gdańskich wież

Monika Kaźmierczak – carillon,

Tubicinatores Gedanenses:

Wojciech Brzozowski, Paweł Hulisz, Piotr Kowalkowski, Emil Miszk – trąbki historyczne, Paweł Szewczyk – kotły.

Koncert połączony z promocją nowej płyty zespołu, „Turmmusik”

Girolamo  Fantini (1600-1675)

L’Imperiale

 

Paweł Hulisz (*1975)

Fanfara

 

Marcin Luter (1483-1546)

Kommheiliger Geist, herre Gott (opr. P. Hulisz)

 

Anonim (XVII w.)

Tabulatura vietoris saeculi
– Nr 313
– Nr 317
– Nr 319 Z cleho srdcze sweho
– Nr 320 Rano stawagice welicy y maly

 

Jan Podbielski (1680?-1730?)

Praeludium z Warszawskiej Tabulatury Organowej

(opr. F. Stanisz, M. Kaźmierczak)

 

Johann Graumann (1487-1541)

Nun lob mein ’Seel’ den Herren (opr. E. Miszk)

 

Johannes de Gruytters (1709-1772)

Menuet 173 (opr. P. Hulisz)

 

Johannes de Gruytters

Menuet 23/70 (opr. P. Hulisz)

 

Nikolaus Selnecker (1530-1592)

Nun Laßt uns Gott den Herrn (opr. P. Hulisz)

 

Paul Siefert (1586-1666)

Fantasia a 3 (opr. M. Kaźmierczak)

 

Krzysztof Werner (XVI/XVII w.-1650)

Pieśń weselna (opr. P. Hulisz)

 

Paweł Hulisz

Towerless Music

 

Marcin Luter

Herr Gott dich loben Wir (opr. P. Hulisz)

 

Matthias Van den Gheyn (1721-1785)

V Preludium

 

Emil Miszk / Paweł Hulisz (XX w.)

Songs of trumpets
– Song of Compagney
– Principale solo song
– Song of improvisation
– Song of rhythms

ok. 21:45 – Kamil Cieślik (*1991)

Opowieści Fontanny Heweliusza (2016)

Monika Kaźmierczak

Monika Kaźmierczak jest miejską carillonistką od 2001 roku. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (Teoria Muzyki, Muzyka Kościelna, Dyrygentura Chóralna) oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort (Niderlandy). Naukę gry na carillonie zaczęła podczas kursów organizowanych przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, które prowadził Gert Oldenbeuving z Holandii. Laureatka wielu stypendiów, m.in. Stypendium Prezydenta Miasta dla najlepszej studentki Wydziału, stypendium Huyghensa od rządu niderlandzkiego na studia w Amersfoort, Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, wykorzystanego na kursy mistrzowskie w Belgii u GeertaD’hollandera.
Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów gry na carillonie.
W 2012 roku uzyskała doktorat w zakresie gry na carillonie na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Obecnie jest adiunktem na Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie uczy m.in. carillonu. Jest również nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Elblągu. W latach 2011-2015 była prezeską Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego, a od 2006 do 2017 roku prowadziła Chór Mieszczan Gdańskich. Aktywnie organizuje koncerty w Gdańsku i sama koncertuje w Polsce i na świecie, m.in. na Litwie, we Francji, Belgii, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Irlandii i in.

Tubicinatores Gedanenses

Wojciech Brzozowski

Paweł Hulisz

Piotr Kowalkowski

Emil Miszk

Paweł Szewczyk

Tubicinatores Gedanenses (Trębacze Gdańscy) to zespół składający się z muzyków grających na kopiach instrumentów historycznych. W skład zespołu wchodzi czterech trębaczy: Wojciech Brzozowski, Paweł Hulisz, Piotr Kowalkowski i Emil Miszk oraz kotlista Paweł Szewczyk. Od 5 lat, współpracując z miejskimi instytucjami, takimi jak: Nadbałtyckie Centrum Kultury, Cappella Gedanensis, Muzeum Gdańska, Międzynarodowe Targi Gdańskie, artyści starają się rekonstruować dawne brzmienie muzyczne Grodu nad Motławą.

Grając na wieżach kościelnych i ratuszowej, również z towarzyszeniem carillonu, przywracają piękno gdańskiej muzyki wieżowej Turmmusik, praktykowanej w Gdańsku od XV wieku aż do początku XX wieku. Muzycy nawiązują też do wielkiej tradycji grania na uroczystym otwarciu i zamknięciu Jarmarku Dominikańskiego. Na tę okazję skomponowali specjalny hejnał. Towarzyszą również rekonstrukcjom XVII-wiecznych bitew na terenie Twierdzy Wisłoujście w ramach Festiwalu Wisłoujście 1628.

Nagrali płytę z muzyką, która była wykonywana z wież gdańskich kościołów, a także z oryginalnymi kompozycjami na korpus trąbek historycznych. Jest to jedyne tego typu wydawnictwo na polskim rynku fonograficznym, zawierające nagrania na tak charakterystyczny, a swego czasu bardzo popularny skład instrumentalny.

XXI Gdański Festiwal Carillonowy   /   copyright   2019   /   projekt – studio.k