preloder

Carillon & Fontanna

W 2016 roku zorganizowano konkurs kompozytorski “Komu bije dzwon”, którego uczestnicy mieli za zadanie stworzenie muzyki na carillon kościoła św. Katarzyny i elektronikę zsynchronizowaną z 12-minutowym programem specjalnym Fontanny Heweliusza.

Pierwszą nagrodę przyznano wówczas Kamilowi Cieślikowi za utwór “Opowieści Fontanny Heweliusza”. Miejsce drugie zajęła  Katarzyna Kwiecień-Długosz z utworem “Nihil constat”. Trzecie miejsce ex aequo zajęły kompozycje Beniamina Baczewskiego „Płynna materia” oraz Jakuba Nikiela „Echa Gdańska”

W bieżącym sezonie będzie można posłuchać aż trzech kompozycji zsynchronizowanych z Fontanną Heweliusza:

  • w maju i czerwcu w piątki, soboty i niedziele o 21:45 grane są „Opowieści Fontanny Heweliusza” Kamila Cieślika (w trybie automatycznym)
  • 28 czerwca, podczas koncertu inauguracyjnego XXI Gdańskiego Festiwalu Carillonowego, wykonane zostaną po raz pierwszy nowe kompozycje: „Płynna materia” Beniamina Baczewskiego i „Echa Gdańska” Jakuba Nikiela. Premier dokona Monika Kaźmierczak
  • przez kolejne weekendy lipca i sierpnia program pokazów Fontanny Heweliusza będzie wyglądał następująco:
  • piątki o 21:45 – „Opowieści Fontanny Heweliusza” K. Cieślika, grane na żywo pod koniec koncertów XXI Gdańskiego Festiwalu Carillonowego
  • soboty o 21:45 – „Echa Gdańska” Jakuba Nikiela, grane w trybie automatycznym
  • niedziele o 21:45 – „Płynna materia” Beniamina Baczewskiego, grana w trybie automatycznym
  • we wrześniu zmieniają się godziny pokazów:
  • piątki o 20:45 – „Opowieści Fontanny Heweliusza” K. Cieślika, grane w trybie automatycznym
  • soboty o 20:45 – „Echa Gdańska” Jakuba Nikiela, grane w trybie automatycznym
  • niedziele o 20:45 – „Płynna materia” Beniamina Baczewskiego, grana w trybie automatycznym

Więcej o fontannie >>

Kompozytorzy:

fot. Marek Lalko

Katarzyna Kwiecień-Długosz

Urodzona w Głogowie. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Mieczysława Karłowicza w Zielonej Górze. Studiowała w Akademii Muzycznej im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu (w klasie kompozycji prof. Mirosława Bukowskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem), na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (lingwistyka stosowana), a także w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (Podyplomowe studia muzyki filmowej, komputerowej i twórczości audiowizualnej).

Laureatka konkursów kompozytorskich w Polsce i za granicą (m. in. ReinlPreis 2003 (Austria), Suoni di fiaba (Włochy), Alfredo Casella (Włochy)). Jej utwory były wielokrotnie wykonywane w całej Polsce i za granicą (Szwecja, Niemcy, Włochy, Ukraina, Wietnam, Luksemburg, Hiszpania, Belgia, Holandia, Francja, Litwa, Portugalia, USA, Kanada i Australia), m. in. w ramach Światowego Kongresu Carillonowego w Barcelonie (2017), festiwali muzyki współczesnej Osmose (Luksemburg, Belgia 2017, 2018), TurbulencesSonores (Montpellier, Francja 2017), Poznańska Wiosna Muzyczna (2014, 2015, 2017, 2018, 2019), Warszawskie Spotkania Muzyczne (2019), SakralnyjProstir we Lwowie (2015) czy Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu (2013, 2018), a także podczas festiwali muzyki carillonowej w Gdańsku, na Litwie i we Francji. Brała także udział w międzynarodowym projekcie kompozytorskim „250 piano pieces for Beethoven” (Bonn, Niemcy 2018). Była też stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, kraju związkowego Brandenburgii oraz Niemieckiej Rady Muzycznej. W roku 2012 uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie kompozycja. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich i Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Ponadto jest tłumaczem języka niemieckiego. Od 2005 r. związana zawodowo z Instytutem Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Beniamin Baczewski

Beniamin Baczewski – urodzony 14.05.1991r. w Gdańsku. Kompozytor, multiinstrumentalista. Finalista Film Music Festival Young Talent Award 2017r., gdzie brał udział w kursach mistrzowskich z kompozytorami takimi jak Howard Shore, Trevor Morris, Richard Bellis, SeanCallery, Jan A.P. Kaczmarek, Abel Korzeniowski. Laureat wielu prestiżowych konkursów kompozytorskich, w tym międzynarodowych: I miejsce za muzykę do filmu niemego Le Spectre Rouge z 1907 roku na XX Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim 2 Agosto w Bolonii w 2014r.; I miejsce za utwór MyHomeland na Konkursie muzycznym dla kompozytorów w Europie EU Play we włoskiej Genui w 2014r.; III nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Fontannie bije ten dzwon” za utwór Płynna materia na carillon i taśmę w 2016r.; II nagroda za utwór Bursztynowa Rapsodia na orkiestrę symfoniczną, ilustrujący miasto Gdańsk, na Konkursie Kompozytorskim „Symfonia Gdańska” organizowanym przez Radio Gdańsk w 2013r.; II i III miejsce na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. P. Perkowskiego w Toruniu za utwory: Wysiłek na chór dziecięcy i fortepianoraz Poprawa na chór mieszany a cappella w 2012r.

Twórca muzyki do spektakli teatralnych, m.in. Poniżej Poziomu Morza, KaruzeJa oraz filmów krótkometrażowych: Mariposa, Not Welcome.

Dwukrotny stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” oraz Marszałka Województwa Pomorskiego, zdobywca nagrody publiczności w plebiscycie Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury w 2015r.

Kamil Cieślik

Kamil Cieślik – absolwent Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku w klasie kompozycji prof. Krzysztofa Olczaka (dyplom z wyróżnieniem w roku 2015). Laureat nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach kompozytorskich, m. in. I miejsca w I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. K. Pendereckiego (2011), I miejsca w Konkursie Kompozytorskim „Fontannie bije ten dzwon” na utwór na carillon i taśmę stanowiący muzyczne tło wodnego spektaklu Fontanny Heweliusza w Gdańsku (2016), II nagrody w II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. K. Pendereckiego (2013), III nagrody w Konkursie Kompozytorskim na „Utwór dla Gdańska” (2013) czy III miejsca w II etapie konkursu na operę „Człowiek z Manufaktury” organizowanym przez łódzką Manufakturę i Teatr Wielki w Łodzi (2017). Jego utwory wykonywane są podczas koncertów kompozytorskich w Alma Mater, a także poza nią, w kraju i za granicą, m.in. na Litwie i w Austrii. W dorobku kompozytorskim posiada także utwory chóralne, m.in.: „Dyptyk Gdański”, „Legenda o gdańskim nowym roku” czy „Der Wagnersmusikalischeswelt”. Ma na koncie współpracę z takimi zespołami jak Orkiestra Filharmonii Kameralnej Sopot, Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej czy Orkiestra, Chór i Soliści Teatru Wielkiego w Łodzi, a także z zespołami kameralnymi, m.in.: Kwartetem Smyczkowym Cappelli Gedanensis i NeoQuartetem. Jest również laureatem nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów za osiągnięcia w twórczości artystycznej, stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz stypendystą Marszałka Województwa Pomorskiego, a także nagrodę Sopocka Muza dla Młodych Twórców.

Oprócz muzyki artystycznej, ma na koncie także muzykę teatralną, m. in. do spektaklu teatru ulicznego Te białe kwiaty prezentowanego podczas Festiwalu Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA w Gdańsku w roku 2013 oraz spektaklu „Mane, tekel, fares” prezentowanego podczas festiwalu FETA 2017. Dodatkowo, Kamil Cieślik jest autorem wyłonionej w konkursie Intrady Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Intrady XV LO w Gdańsku, a także – skomponowanej na specjalne zamówienie Intrady inauguracyjnej Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Kompozytor występuje także w roli członka jury, m.in. zasiada w jury odbywającego się cyklicznie w Pruszczu Gdańskim festiwalu chóralnego „Spotkajmy się nad Radunią”, na potrzeby którego stworzył również Hymn festiwalu; w jury konkursu harfowego „Miniatura na harfę celtycką”, na potrzeby którego skomponował utwór obowiązkowy „Przygody Mrówkojada”, czy w jury III edycji „Festiwalu małych form artystycznych” organizowanego przez Dom Pomocy Społecznej w Gdyni i Fundację „Nasza Jesień”.

Od października 2017 Kamil Cieślik pełni rolę dyrektora artystycznego wydarzenia muzycznego organizowanego dla gdańskich seniorów pt. „Benefis dojrzałości”, oraz wykłada na gdańskiej Akademii Muzycznej.

Jakub Nikiel

Jakub Nikiel, ur. w 1990 roku w Bielsku-Białej. Ukończył Politechnikę Śląską w zakresie inżynierii ruchu na Wydziale Transportu w Katowicach. Równolegle rozpoczął naukę w klasie kompozycji prof. Andrzeja Dziadka w gdańskiej Akademii Muzycznej, którą ukończył dyplomem z wyróżnieniem w 2017 roku. W latach 2015 i 2016 otrzymał Stypendium Rektora dla najlepszych studentów za osiągnięcia artystyczne. Jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Pracuje jako redaktor prowadzący w Polskim Wydawnictwie Muzycznym w Krakowie, przygotowując premierowe materiały orkiestrowe dla zespołów i orkiestr z całego świata. Jest autorem projektu „Biblioteka Orkiestr Dętych” realizowanym w Polskim Wydawnictwie Muzycznym od 2019 roku.
Kontynuuje swoją działalność kompozytorską, a jego utwory i aranżacje są wykonywane w całym kraju jak i za granicą: Le CarreauduTemple, Paris (2018); Clara Schumann Saal, Frankfurt (2018); St. Albert’s Church, San Jose, California (2017). Jego zainteresowania kompozytorskie skupiają się na literaturze orkiestrowej przeznaczonej dla dzieci i młodzieży oraz metodycznej literaturze fortepianowej.
W 2018 roku opracował dla Krzysztofa Pendereckiego jego Fanfarę napisaną z okazji 100. Rocznicy Odzyskania Niepodległości wykonywaną w ramach koncertów 100 na 100. Muzyczne dekady wolności.
Jest zdobywcą III nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Fontannie bije ten dzwon za utwór Echa Gdańska na carillon św. Katarzyny i taśmę (2016) oraz laureatem Konkursu Kompozytorskiego im. H. H. Jabłońskiego za utwór Trio per Marimba, Vibrafono e Pianoforte (2015). Pisał m.in. na zamówienie Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego czy na Warsztaty Muzyki Współczesnej prowadzone przez LennartaDohmsa z Hochschule der Künste Bern (2014). Uczestniczył również jako wykonawca w XII Bałtyckim Festiwalu Nauki (2014).

XXI Gdański Festiwal Carillonowy   /   copyright   2019   /   projekt – studio.k